» KIKA concert Nijkerk 2016
» Repetitie weekend Baarn 2016
» Nazomerconcert Steenwijk 2016
» Lenteconcert Breukelen 2016
» Nieuwjaarsconcert Veenendaal 2016
» Drontenconcert 2015
» Dierenconcert 2015
» Baarnconcert 2015
» Nieuwjaarsconcert Harderwijk 2015
» Borgerconcert 2014
» DenHaagconcert 2014
» Breukelenconcert 2014
» NieuwVennepconcert 2014
» Drontenconcert 2013
» Woerdenconcert 2013
» Puttenconcert 2013
» Nieuwjaarsconcert Utrecht 2013
» Benefietconcert te Amerongen(29-09-2012)
» Nieuwjaarsconcert in Dronten(28-01-2012)
» Concert te Aalsmeer(26-11-2011)
» Voorjaarsconcert te Voorthuizen(14-05-2011)
» Benefietconcert De Wingerd te Ameromngen(10 april 2010)
» Nieuwjaarsconcert Nieuwerkerk aan den IJssel(23-01-2010)
» Concert in Brummen(21-11-2009)
» Nieuwjaarsconcert in Harlingen(17-01-2009)
» NCM IN BREUKELEN(29-11-2008)
» Heerhugowaard in de ban van het NCM(18-11-2008)
» Kippenvelmomenten in Oosterbeek(31-05-2008)
» Concert Amerongen(05-04-2008)
» Nieuwjaarsconcert Nieuw Vennep(26-01-2008)
» Concert in Noord Limburg (10-11-2007)
» Concert NCM en COV in Amstelveen(02-06-2007)
» Nieuwjaarconcert Nijkerk(20-01-2007)
» Concert Hardenberg(04-11-2006)
» Concert Nieuwerkerk(30-09-2006)
[NAAR TOP]
"Climb ev'ry mountain", magnifieke zangavond met 222 voices 4Hope in Nijkerk
Op 19 november 2016 klonk in de Fonteinkerk fraaie muziek met prachtige zang van twee koren. Het was de moeite van het bijwonen van deze avond waard, niet in het minst voor het doel namelijk de Stichting Kinderen Kankervrij (KiKa).
Initiatiefnemer voor de zangavond was dirigent Peter Overduin en zijn gemengd zangkoor Choir4 Hope, in oktober 2014 specifiek opgericht voor KiKa. En met het Nederlands Concert Mannenkoor, onder leiding van Jimco Zijlstra, werd een bijzonder repertoire ten gehore gebracht voor de vele aanwezigen.
Als openingslied klonk het Glory, glory, halleluja van Choir4 Hope, met solistische bijdrage van sopraan Nynke de Jong. Alle aanwezigen werden uitgenodigd het refrein mee te zingen eindigend met "His truth is marching on". Mooie liederen werden vervolgens door het Choir4Hope ten gehore gebracht: I walk with God, Conquest of Paradise en The Phantom of the Opera, waarbij organist Gerwin van der Plaats, zichtbaar bedreven met handen en voetenwerk, zich van zijn aandeel in begeleiding in optima forma kweet daarbij geassisteerd door Jan Willem als registrant.
De zangers van het NCM gaven het grote gemengd koor feed back bij het Halleluja; een compositie van de begin november overleden componist Leonard Cohen. Het was een stemmig, heldere song dat de aanwezigen kippenvel bezorgde. Gerwin van der Plaats bracht zijn orgelsolo op het uit 1428 pijpen bestaande Skrabl Consultare orgel. Aansluitend werd You'll never walk alone tijdens de koorwissel gezamenlijk gezongen; een 'riem onder het hart' voor diegenen die dat het hardst nodig hebben.
Het Nederlands Concert Mannenkoor liet de aanwezigen genieten van arrangementen en composities van dirigent Jimco Zijlstra voor zijn mannenkoor: Handreiking, You are the new day en Tijdwens. Als vierde in het muzikaal blokje klonk I have a dream, met daarin zomaar herkenbare bijzondere strofen "when we share , when we learn how to care". Fijnzinnige composities; juweeltjes voor stembanden en oren, met ritme vertolkt. Daarbij wederom virtuoos begeleid door Jan Lenselink op de vleugel. Deze vaste begeleider van het NCM liet dat ook merken in zijn vleugelsolo met wervelende akkoorden en herkenbare melodieën. Verrassingen dus en dat werd nadien ook ten gehore gebracht door sopraan Nynke de Jong. Een ovationeel applaus kon niet uitblijven.
Eunice van Gent, vertegenwoordigster van KiKa, nam de aanwezigen mee in de al meer dan vijf jaar durende strijd en zorgelijke gezondheidssituatie van haar zoontje Joshua. Een moedig verteld verhaal, niet zonder emotie. Een collecte, zoals eerder aangekondigd, voor het goede doel volgde.
Passend zong het Nederlands Concert Mannenkoor aansluitend If I can help somebody, met Nynke de Jong weer als gewaardeerd soliste. By the rivers of Babylon, een bekende negro spiritual waarin de tekst van Psalm 137 doorklinkt, stond als een huis. De zangers van het NCM lieten bij het door Jimco Zijlstra gecomponeerde Perspectief 'de ogen weer stralen'.
Tijdens de wisselzang werd sfeervol door het publiek meegezongen met Droomland, It's a long way to Tipperary. En toen het Choir4Hope het hele podium weer in gebruik had genomen en de zangers van het NCM gedisciplineerd op hun plaatsen zaten, klonk het bekende Land of Hope and Glory; een lied met machtige uitstraling en welluidend hoge tonen van de sopraanstem.
You raise me up werd fraai vertolkt, evenals het Climb ev'ry mountain. Soms zijn het bekende woorden of zinnen, maar op een avond als deze hebben ze meer inhoud: "search high and low , fort ev'ry stream, follow ev'ry byway, ev'ry path you know".
Het laatste muziekblokje van Choir4Hope werd afgesloten door het met gevoel vertolkte lied van M.Patterson In His Love.
Jimco Zijlstra dirigeerde vervolgens een verassingslied Una Paloma Blanca, uit de George Baker Selection, waarin zelfs een vogel hoorbaar was in het refrein.
Peter Overduin gaf daarna gelegenheid aan zijn vrouw Karin en Eunice van Gent om het (netto)bedrag van de avond te vermelden. Eerdere concerten en sponsorgelden voor KiKa hadden al een respectabel bedrag opgebracht; met de cheque van € 6.500,- plus nog een toegezegd bedrag staat de stand sinds 19 november op € 75.000,- .
Dankwoorden waren er van de organisator/dirigent van het uitnodigende koor aan het adres van alle medewerkenden die deze avond voor KiKa tot een succes hadden gemaakt; Peter Overduin nam een staand applaus in ontvangst. Daarna dirigeerde hij het door beide koren gezamenlijk gezongen Dank sei dir Herr van G.F.Händel vanaf de hoge dirigentenbok. Koorleden van de vijfde rij op het podium konden zijn inspanningen voor deze geslaagde avond met zijn slag perfect volgen.
De zangavond heeft aan zijn doel beantwoord en is voor herhaling vatbaar, ook voor het Nederlands Concert Mannenkoor. Het is het waard, of, om het motto van Peter Overduin te gebruiken: "streef naar het onmogelijke, dan bereik je al het mogelijke". En dát werd met 222 zangstemmen in de Fonteinkerk in Nijkerk zeker bereikt.
"Climb ev'ry mountain, fort ev'ry stream', follow ev'ry by way … till you find your dream".
Gert Bink
[NAAR TOP]Inspiration For Friends; geslaagd repetitieweekend van het NCM oktober 2016
Vrijdag 21 en zaterdag 22 oktober troffen de zangers van het NCM elkaar in de Paaskerk te Baarn. Twee dagen nieuwe partituren instuderen en tevens een generale repetitie voor het concert in Nijkerk op 19 november 2016.
Met acht paardenkrachten, net zoveel als voor de gouden koets, werd het koetswerk van de vleugel op het podium getild; 'koetsier' Jimco Zijlstra zat op de bok en kon met dit instrument het koor in klank overvleugelen. Het NCM gaf in de Paaskerk enkele jaren geleden een concert dat, ook vanwege de goede akoestiek, klonk als een klok.
Voor dit repetitieweekend had dirigent Jimco Zijlstra partituren-van-enige-omvang voor zijn mannen; 't kan ook niet anders, want het NCM is nu eenmaal geen '" A4-tjes koor".
Behendig loodste hij de TTBB-partijen door de diverse melodielijnen, daarbij tevens de valkuilen voor een mogelijk collectief spraakgebrek vermijdend. Dat lukte en zelfs bij de refreinen kreeg de dirigent de volle aandacht.
Een enkele schrikbeweging kon worden waargenomen toen plotseling geen twee, maar drie tenorpartijen hoorbaar waren; een bijzonderheid. Met vakkundigheid werden deze zangers gerustgesteld door de stelling van Jimco: "niet schrikken, maar elkaar muzikaal respecteren". Nadien werd slechts gezongen wat de partituur aangaf.
Soms was dat niet gemakkelijk, maar het klonk wel bijzonder! Een enkel voorbeeld: O, divine Redeemer van Ch.Gounod. Nu ingestudeerd en straks, op het nieuwjaarsconcert 2017 publiekelijk hoorbaar!
Ten behoeve van het concert op 19 november in Nijkerk met het Gemengde Koor Choir4Hope werd o.a. een bekende song ingestudeerd; dat gaat over vrijheid van een kleine witte duif. Een tenor gaf daarbij zelfs een fluitende verrassing.
Verrassende en inspirerende momenten waren er vele, net zoals de hartelijke ontmoetingen tussen zangvrienden in de koffiepauzes, maar ook tijdens het diner op vrijdagavond en de lunch op de zaterdag welke voortreffelijk waren verzorgd door Rolf en zijn staf.
Zaterdagmiddag werden de ingestudeerde werken in een kort optreden ten gehore gebracht. Voor deze 'open repetitie' was er belangstellend publiek, mede dankzij een informatief bericht van Willem Lentink, die zich voor dit repetitieweekend had ingespannen. Het waarderend applaus betekende tevens de afsluiting van twee bijzonder fijne zangdagen.
"Kun je zingen, zing dan mee"; een spreuk die menigeen kent. En dat dát de zangvrienden en koorleden van het Nederlands Concert Mannenkoor inspireert, moet worden gezegd. Ook na de subtiele aanwijzing van de 'koetsier' in een repetitiemoment: "feitelijk hebt u bijna allemaal mooi gezongen….met een kleine afwijking".
En hoe zal het in het echt klinken? Dat is een verrassing en wordt bewaard voor het concert in Nijkerk op 19 november 2016 en het NCM-nieuwjaarsconcert op 21 januari 2017 in - het kan niet anders -: de Paaskerk te Baarn, want dáár werd inspiratie opgedaan.
GJB
[NAAR TOP]
STEENGOED NAZOMERCONCERT IN STEENWIJK
De vestingstad Steenwijk liet op zaterdag 24 september 2016 een bedrijvigheid zien vanwege het Oogstfeest en het fashionweekend. Naast het geluid van schetterende hiphop muziek uit luidsprekers op de Onnostraat en de Markt viel aan het eind van de Kerkstraat allengs een andere klankkleur te horen. Het schitterend geluid van de gezamenlijke repetitie van het Nederlands Concert Mannenkoor en het Christelijk Mannenkoor Steenwijk bleef ’s middags uitnodigend hangen in de bomen en op het plein van de Grote of Sint-Clementskerk. Een voorbode van een bijzonder, gezamenlijk concert in dit monumentale en aloude Godshuis.
De beide mannenkoren openden het concert met Halleluja, beheerst zacht gezongen en uitlopend tot voluit krachtige mannenstemmen.
Jimco Zijlstra, dirigent van het Nederlands Concert Mannenkoor, gaf vervolgens zijn mannen in de fijnheid van dirigentschap muzikale aanwijzingen bij het ten gehore brengen van vier bijzondere zangstukken. Dat begon met Die Vesper van L. van Beethoven, gevolgd door Heart Devine van A. Dvorak met fraaie ondersteuning van orgel en vleugel. Met het Abendruhe konden de zeer vele aanwezigen de sublieme toonzetting van dit lied van M. Hauptman in de melodie tot zich nemen; een bijzondere prestatie van het NCM dat zich daarna liet horen in Where No One Stands Alone van Mosie Lister.
Na de weer aangename en plezierige aankondigingen van NCM-presentatrice Liesbeth Reijerkerk, die haar taak ook op dit concert weer gloedvol behartigde, nam het Christelijk Mannenkoor Steenwijk o.l.v dirigent Marco Hoorn het zangstokje over. Eerst werd Alpha en Omega, een lied van Erasmus Mutanbira, ten gehore gebracht. Daarop volgde het fraaie muziekstuk In His Love, in een arrangement van Henk van der Maten, dat een licht Byzantijnse muzieklijn in zich droeg. Gott nur allein, kann Liebe sein van Hans Lingerhand liet klare klanken horen, ook in de tekst dat slechts God Liefde en Vrede kan zijn. Roll Jordan Roll, een spiritual van Charles Wesley in een bewerking van de bekende K.J. Mulder, zorgde aan het eind van het muzikaal blokje voor een dankbaar applaus, iets wat het publiek op terughoudende wijze gaf na te hebben genoten van de schoonheid van zang en muziek.
Het moment voor het duo Jan Lenselink aan de vleugel en André van Vliet op het orgel was aangebroken. Een altijd weer spannend intermezzo, want menigmaal worden zoveel tonen en akkoorden in harmonielijnen over de aanwezigen uitgestrooid, dat het besef van de hoeveelheid ervan niet valt bij te houden. Het is dan genieten, niet slechts door het publiek maar ook door de zangers, want die konden de toetsenkunst van Jan Lenselink op de goed-zittende vleugelkruk weer bewonderen en de geoefend scherpe blik door zijn nieuwe bril helder zien.
André van Vliet was helemaal ingebouwd tussen registers, pijpen en pedalen en zowel met de beide mannenkoren als in gezamenlijkheid met zijn muzikale maat Jan weet hij bij velen de ware orgelsnaar te raken van top diminuendo tot volumineuze orgelklanken. Alle tonen van The Sound of Music aardden ook in dit intermezzo en kwamen ten volle tot hun recht. Niet onvermeld mag blijven de inspanning van vleugelstemmer Jillis Budding om de setting van de vleugel van 440 naar 447 Herz te brengen, waardoor beide instrumenten tegelijk volwaardig konden worden aangewend.
De vele aanwezigen konden niet alleen de zangers horen, maar desgewenst ook live volgen op twee grote schermen (hoewel het niet geheel synchroon liep). Tijdens enkele liederen werden opnamen getoond van de NCM-dvd Verbondenheid.
Na het intermezzo vervolgde het Steenwijks Mannenkoor met I will praise Him van J. Schenk en de bijzondere compositie van Karl Jenkins in Ave Verum, hierbij begeleid op vleugel. Mosie Lister kwam in herhaling, maar nu met zijn It’s Alright now. Het 70-jarige Christelijk Mannenkoor Steenwijk sloot af met welluidende zang in het Zie ons wachten aan de stromen, uit de bundel van Johannes de Heer in een bewerking van K.J. Mulder.
Na de koorwissel liet Jimco Zijlstra het NCM zijn compositie The Foundation, gebaseerd op een Australische Hymne, volumineus zingen. Hoe anders was dat met You are the new day van John David. De fijnheid van tonen en kleinheid van noten werden sprankelend vertolkt; een lied dat aangeeft dat somberheid verdwijnt als je gaat zingen: er komt een nieuwe dag.
Met You raise me up in bewerking van de NCM-dirigent en de negro spiritual By the rivers of Babylon werden weer twee liederen uit het brede NCM-repertoire ten gehore gebracht. Na een virtuoos intermezzo van Jan Lenselink en André van Vliet was er het zeer zacht gezongen Dobra Noc, een Pools avondlied in arrangement van Jimco Zijlstra. Het NCM sloot af met enkele delen van de musical Les Misérables met Nederlandse tekst van o.a. Jimco Zijlstra en diens transcriptie voor mannenkoor. Ook die werken stonden als een huis, mede als gevolg van heldere melodielijnen en verstaanbare tekst.
De beide mannenkoren vertolkten tenslotte, onder algehele muzikale leiding van Jimco Zijlstra, het majestueuze Dank sei Dir, Herr van G.F. Händel. Een getoonzet gebed, opklimmende klanken in lengte van de noten; uit het hoofd gezongen en met het hart gekend.
Aansluitend werden dankwoorden uitgesproken door de beide voorzitters Harm Kroeze en Theo Korver. Musici, dirigenten, presentatrice, als ook de kosteres, die ’s middags alle mannen gerieflijk had voorzien van koffie en thee, ontvingen een kleurrijke bloemattentie.
Tijdens dit concert was er nog het intermezzo van Jaap Kramer, begeleider van het Steenwijks Mannenkoor. Bedreven werden alle toetsen en registers aangewend in een lied waarvan de uiteindelijke frontale orgelklanken de kerkruimten ten volle vulden en uitstegen boven deze 87 m hoge kapittelkerk van Steenwijk: Heugelijke Tijding, bron van hartverblijding: Evangeliewoord. Daarvan was op dit concert door de beide mannenkoren gezongen en dat Woord zou ook de volgende dag, zondag, worden verkondigd.
Het nazomerconcert was ten einde; het dankbare publiek, zoals bleek uit het daverend applaus voor zangers en musici, had genoten van de rijkdom in muziek. Een bijzondere avond, een bijzonder concert; het was steengoed in Steenwijk.
Gert Bink
[NAAR TOP]VIJFDE CONCERT VOOR BEWONERS VAN ZORGCENTRA EN SENIOREN IN DE VECHTSTREEK
Het begon allemaal in 2008. Eén van de bestuursleden van het Nederlands Concert Mannenkoor bedacht dat het wel heel jammer was dat er geen gelegenheid meer was om de gezamenlijke kerstmaaltijd in (o.a.) het Zorgcentrum in Breukelen te houden, omdat de organisatie van de catering daar totaal gewijzigd werd. Besloten werd de gulle gever te vragen om op een wat andere wijze onze ouderen te verwennen, nl. door het verzorgen van een concert. En zo ontstond iets dat inmiddels is uitgegroeid tot een begrip, waar velen in de mooie Vechtstreek in de even (voor)jaren naar uitzien.
Op zaterdag 16 april was het weer zover: Na enkele maanden van voorbereiding was het een drukte van belang rond en in de "kathedraal" Breukelen. Rond 9 uur kwamen een podium uit Genemuiden, opgezet met hulp van voornamelijk mannen uit Dieren en omgeving (bouwploeg), een vleugel uit Veenendaal en bloemen van de vrijdagmarkt ter plaatse. En ten slotte druppelden de overige medewerkers binnen die deze dag weer tot een groot feest moeten maken; van Ugchelen, Bodegraven, Harlingen, Zoetermeer en Dwingeloo, om maar een paar plaatsen te noemen. Inzingen, verkleden, en dan is het om 15:30 uur zover dat we (na hun slaapje) de concertbezoekers mogen begroeten. De kerk is ook deze keer weer goed bezet met naar schatting 350 bezoekers. Dirigent Jimco Zijlstra geeft toelichting op het uit te voeren programma dat inmiddels is geopend met een feestelijk Hallelluja.
Het concert staat in het teken van vriendschap, ontmoeting en verbondenheid, ingrediënten bij uitstek uit de spirituele én muzikale bagage van dirigent Jimco Zijlstra. En daarbij voegt zich naadloos de vaak ontroerende inleiding en begeleiding van de vaste begeleiders Jan Lenselink en André van Vliet. Daarbij ook nu weer een muzikaal hoogtepunt als de mannen samen improviserend aan de slag gaan op vleugel en orgel. Zo nu en dan oogcontact tijdens het spelen is voor de virtuozen voldoende voor een muzikaal spektakel. En het publiek laat dit merken. Vervolgens wordt naast bekende melodieën als I believe en By the Rivers of Babylon ook een kersverse bewerking van de dirigent van You are the new day (John David) uitgevoerd. Tussen de blokjes door speelt het Bach Ensemble Breukelen enkele koralen van Bach, dat deze keer hun klanken in letterlijke zin van boven op ons neer liet dalen. Zowel in het eerder genoemde I believe als in Gnädig und Barmherzig en het op de bekende Bijbeltekst uit 1 Kor. 13 geschreven Gods Liefde vervulde tenor Folkert Vreeken een solistische glansrol.
Aan het eind van het programma volgde nog een mooi moment als de dirigent het al eerder in deze kerk gezongen 't Zijn de kleine dingen die het doen van Saskia en Serge aankondigt, wat iedere senior mee kan zingen. Na de inleiding door het koor wordt dit dan massaal door de aanwezigen meegezongen. Dit is waar Jimco het al eerder over had: Ontmoeting, vriendschap en verbondenheid. En omdat het de kleine dingen zijn…, krijgt ieder een roos mee naar huis om nog eens na te genieten. Wat ons betreft: Graag tot ziens in 2018!
Willem Lentink.
[NAAR TOP]NIEUWJAARSCONCERT 2016
Op 23 januari 2016 gaven het Nederlands Concert Mannenkoor (NCM) o.l.v. Jimco Zijlstra en het Veenendaals Gemengd Koor MoorSound o.l.v. Natalie Goossens gezamelijk een concert in de grote zaal van het Kerkcentrum Aller Erf te Veenendaal. Er was geen stoel meer vrij. 's Middags werden de NCM zangers al gastvrij ontvangen.
Luid en duidelijk klonk het openingslied van het NCM in de Australische hymne The Foundation. Dirigent Jimco Zijlstra behoefde slechts met de hem bekende handbewegingen aanwijzingen te geven. De akoestische ruimte van deze kerkzaal werd uitnemend benut in The Creation van Willy Richter. Daarbij werd de verlichting tijdens dit bezongen scheppingsverhaal naar Genesis 1 zodanig bediend, dat met het ferme, klankrijke "Light" de zangers in het licht kwamen te staan. Tevoren brandde slechts het lichtje bij het orgel. The Creation werd dan ook uit het hoofd gezongen. Vanwege het rechte podium waren op de generale repetitie niet alleen de noten beoefend, maar ook de oren van de zangers gescherpt. Om met de woorden van de NCM-dirigent te spreken: "De uiterwaarden (bedoeld de bassen en de 1e tenoren) moeten elkaar kunnen horen". Vervolgens gaf NCM-tenor Folkert Vreeken een prachtige vertolking van Gods Liefde, naar 1 Kor. 13. Ook de uitvoering van het door Jimco Zijlstra gecomponeerde Vrienden stond als een huis.
Het NCM werd ondersteund en begeleid door de musici Jan Lenselink aan de vleugel en André van Vliet op het orgel. NCM-presentatrice Liesbeth Reijerkerk zorgde voor een aangenaam ontspannen toelichting op de zangstukken.
Met kleine, staccato getoonzette accoordjes gaven Jan Lenselink en André van Vliet aan dat zij aan de beurt waren voor hun intermezzo. Als je dan als presentatrice in het midden staat, voelt het net alsof de klanken "links en rechts uit de hoogte" komen. Ze kon dan ook niet anders dan beide musici voorrang geven voor hun intermezzo Winter van Vivaldi, gekoppeld aan een Menuet van Händel, uiterst fijnzinnig in aanvang en later voluit uitgevoerd.
Het Veenendaals Gemengd Koor MoorSound had gevarieerde liederen in petto. Dit koor heeft, vanwege haar oorsprong als dameszanggroep Dragonder, al een 25 jarig jubileum achter de rug en kan bogen op enige ervaring met het Veengeluid (zoals de koornaam luidt) ten gehore te brengen. Dirigente Natalie Goossens zorgde met haar enthousiaste directie voor harmonieuze koorzang in Winter Light. De afgestemde stemverhouding man-vrouw kwam in Into the Night goed tot uitdrukking. Wervelende klanken werden voortgezet in The skaters glee, het derde lied over winterweer buiten en warmte binnen. Pianist Hans Wegen, vaste begeleider van MoorSound, kon even zijn vingers rust geven toen het koor Pavane zong. Hoewel dit Franse lied uit de Middeleeuwen komt, waarbij zelfs de tamboerijn zacht meeklonk, waanden de aanwezigen zich even in de bekende Taizé-klank. MoorSound zit ook met dit lied perfect 'in haar jasje'.
Met Dirait-on uit de bundel Les chansons des roses kwam de klank van de piano er weer bij en hield Nathalie Goossens de zangers en zangeressen met goede timing in de cadans van het lied, waardoor een verfijnde polyfonie tot stand kwam. Een gewaardeerd applaus van het publiek volgde.
De NCM-musici Jan zou niet Jan en André zou niet André zijn als ze zich niet als ware muzikale kunstenaars van de bovenste plank zouden laten horen. In hun intermezzo Irlandaise van Olivier was het 'grande classe'. De zangers van het NCM hadden dit keer het genoegen om hun organist ook te zíen spelen. En dan is het geen wonder dat deze musici geen afslankcursus behoeven te volgen. Rustig aanvangend tot swingend-in-duplo aan het eind. Applaus kon niet uitblijven.
Presentatrice Liesbeth vermeldde op plezierig informatieve manier de liederen van het tweede NCM-blokje. In een mooi serene klank werd Die Vesper van Ludwig van Beethoven gezongen, waarbij de woorden "Jubilate Amen" op klankrijke wijze tot uitdrukking werden gebracht. NCM-solist Folkert Vreeken had in het Gnädig und Barmherzig zijn gewaardeerde bijdrage. In I have a dream bracht Jimco Zijlstra met de hem bekende fijnheid deze song uit de beroemde toespraak van Martin Luther King door zijn mannen tot muzikale uitdrukking. Het publiek luisterde ademloos. En dat was eveneens het geval met Where No One Stands Alone van Mosie Lister. Indrukwekkend en soms door enkelen met ingehouden woorden gezongen vanwege de diepe intensie ervan. Dit alles deed niets af aan de aangename en zeer gedoseerde klanken die het NCM ten gehore bracht. Na dit tweede muziekblokje viel niet meer te spreken over een passend jasje, maar eigenlijk over een koningsmantel. Kwaliteit in zangkunst, dát was het. De bekende uitdrukking 'muziek is emotie' bleek ook nu weer haarfijn in de mannenkoorzang tot uitdrukking te zijn gebracht. Een helder applaus verbrak het stille moment na de laatste tonen van Where No One Stands Alone en de langzaam naar beneden gaande armen van de NCM-dirigent.
In het derde instrumentaal intermezzo Shaffy-cantate brachten Jan Lenselink en André van Vliet met enkele hoofdknikken een hoeveelheid bekende melodieën van de chansonnier Ramses Shaffy ten gehore in een vloeiende, beweeglijke muzieklijn. Het NCM had van een schoenenwinkel (met een vestiging in diverse plaatsen) een kortingsbon gekregen. Zowel Jan als André zullen ongetwijfeld de eersten zijn die zo'n bon willen inwisselen, want na hun pedaalspel zijn hun schoenen aan vervanging toe.
MoorSound presenteerde zich weer met Throw open your Shutters. Dirigente Natalie Goossens hield het koor goed in de hand bij het vrolijke Jiddische liedje Bidi Bom en het in canon gezongen Stopping by Woods. Het Ameno, met fantasietaal of pseudo Latijnse woorden, was met begeleiding van piano en fluit een fraai lied, dat zomaar aan de Welsh componist Carl Jenkins zou kunnen worden toegeschreven; de componist vanAmeno is echter niet bekend. Veenendaal heeft zijn Grift en Brouwersgracht. 't Kon niet anders dan dat de bekende Nederlandse volkshit Aan de Amsterdamse grachten door het voltallige publiek werd meegezongen. En daarbij hadden de koorleden van MoorSound reuze plezier.
Het NCM bracht vervolgens If I can help somebody ten gehore met solistische bijdrage van Folkert Vreeken. Met zijn forte stem moest hij expressie geven op die momenten dat zijn collega-zangers ook hun volle klank ten gehore brachten. Dat klonk magistraal in de kerkzaal van Aller Erf. You raise me up, dit keer door het NCM in het Engels gezongen, liet weer de perfectie van NCM-dirigent Jimco Zijlstra zien. Met sierlijkheid 'de meester eigen' en met zijn hand in kleine bewegingen de uiterst zachte klank aangevend om de melodie het beste ten gehore te brengen. Spannend voor elke NCM-zanger was het om na het welluidend "You raise me up, so I can stand on mountains" de laatste drie maten geheel in de zachte aanvangsklank te eindigen. Het Poolse avondlied Dobra Noc van Ogurkowski werd weer indrukwekkend door de zangers van het NCM neergezet. Het is voor hen daarbij altijd weer een verrassing op welk moment Jimco de lengte van een interval en van de eindnoot bepaalt. Het resultaat is dan ook iets bijzonders wat het publiek in een ovatie liet blijken.
Een dankwoord van de waarnemend voorzitter Izak van Rijswijk gevolgd door de bloemenhulde voor dirigenten, musici en medewerkenden waren beslist op zijn plaats en het publiek gaf daaraan ook uiting middels applaus. De aanwezigen gingen overigens ook niet met lege handen naar huis; iedereen kreeg een hyacint. Dat paste geheel in het afsluitend lied van dit fantastische nieuwjaarsconcert met het door allen gezongen ' t Zijn de kleine dingen die het doen.
Tien jaar was het geleden dat het Nederlands Concert Mannenkoor in Veenendaal zong. In 2016 vonden de in Veenendaal wonende NCM-zangers het 'weer eens tijd' dat het NCM daar kwam zingen.
Wat het publiek van het Nieuwjaarsconcert betreft, hoeft het geen tien jaar te duren dat het NCM haar fraaie mannenkoorzang weer in Veenendaal laat horen.
Gert Bink
[NAAR TOP]ZANG OM TE DOEN EN TE DENKEN
NAJAARSCONCERT DRONTEN
De zangers van het Nederlands Concert Mannenkoor (NCM) waren 21 november 2015 van noord, oost, zuid en west naar De Oost 54 in Dronten gekomen. In het Kerkcentrum 'De Ark' troffen ze het Christelijk Mannenkoor Dronten (CMD) aan voor een tweede gezamenlijke repetitie. De mannen van Dronten hadden namelijk begin november al 'geproefd' hoe dat smaakte, toen we samen op de repetitielokatie van het NCM in Harderwijk o.a. een negro-spiritual 'in de grondverf zetten'. Nu zou het ook om de glans gaan.
In de stampvolle 'Ark' begon het concert met een Pinkstergebed Veni Sancte Spiritus, in bewerking van Jimco Zijlstra met stille klanken van de beide Mannenkoren. Het NCM bracht daarna A Pilgrims Crossing van D. Protheroe met tekst van R.J. Beamish ten gehore. De bestaande Engelse tekst werd, zoals presentatrice Liesbeth Reijerkerk aangaf, ten gehore gebracht in een wereld welke sinds 13 november veranderd is. Op gepaste wijze bracht het NCM de spanning tot uitdrukking van pelgrims die optrokken naar Calvary (Golgota), niet zonder gebed en niet zonder bang te zijn. Het "And here all His children may worship, in peaceful devout unity" was een klankrijk stukje, dat zo maar van de hand van Joh. de Heer had kunnen zijn.
Judith Sportel, sopraan bij dit concert, had een prachtige solistische bijdrage in het met het NCM gezongen Ave Verum uit Stabat Mater van Karl Jenkins; André van Vliet begeleidde het in toonsoort Des. De compositie van Jimco Zijlstra Vrienden werd voor het publiek duidelijk verstaanbaar gezongen; iets wat met Nederlandse teksten soms lastig is. De NCM-ers nemen de onderwijzing van hun dirigent hieromtrent altijd goed ter harte.
Het CMD plaatste zich vóór het NCM om vervolgens o.l.v. dirigent Peter Speek Heer wees mijn Gids (C.H. Purday/Joh. de Heer, arrangement Jimco Zijlstra) in rustige setting te zingen. Ook dirigeerde hij op aangename wijze Let there be peace on earth van Miller/Jackson. Prachtige woorden in een prachtklank, tezamen met de solo van Judith ten gehore gebracht. Even klonk het als Vera Lynn met mannenkoor, op elkaar afgestemd! Ook met de traditionele negro spiritual Steal away gaf het CMD aan dat het koor over een breed repertoire beschikt. Waarderend applaus klonk.
In het vocaal intermezzo bracht Judith Sportel, met begeleiding van Jan Lenselink op de vleugel, Vocalise (Op. 34 no.13) van Sergej Rachmaninov ten gehore; een bijzonder zangstuk voor sopraan met alleen de 'ah'-klank. En dat deed Judith op uitmuntende wijze. Applaus kon niet uitblijven; Jan Lenselink deelde in die publieksuiting.
Beide mannenkoren zongen vervolgens Didn't my Lord deliver Daniël, in arrangement van de NCM-dirigent. Gezamenlijk repeteren werpt altijd zijn vruchten af, zo bleek. Zowel in klank als tempo kwam er glans op deze goed vertolkte negro spiritual. In de begeleiding viel halverwege voor de geoefende luisteraar zelfs een E7 akkoord te ontwaren, door André van Vliet en Jan Lenselink ingestudeerd.
Folkert Vreeken, de NCM tenor, had een gewaardeerde solistische bijdrage in If I can help somebody van A. Androzzo. Aan het eind van dit lied waren de NCM-zangers welluidend in stem. Dat noodzaakte Folkert om zijn eigen register aan te spreken en eenparig met de mannen er op overtuigende wijze bóven uit te klinken.
Liesbeth Reijerkerk illustreerde in haar presentatie de achtergrond van I have a dream, de titel van de toespraak van Martin Luther King in 1963: de droomwens voor een wereld van gerechtigheid voor iedereen, ongeacht huidskleur, geloof of welke eigenschap dan ook. Het NCM bracht deze song van Mary Donnerly onder stuwende begeleiding van Jan Lenselink met strak aangegeven directie van Jimco Zijlstra treffend ten gehore. De negro spiritual By the Rivers of Babylon gaf Psalm 137, een klaagzang van het volk Israël in ballingschap in Babylonië, in de bewerking van de NCM-dirigent nog meer karakter. Zijn mannen brachten dit lied ten gehore met de á tempi scherp gezongen woorden "Let the words of our mouth, and the meditation of our hearts, be acceptable in thy sight, here tonight." Het stond als een huis in de bomvolle kerk.
Het CMD vervolgde met Nooit alleen van Gergien Hofstede/Johan Bredewoud in fraaie toonzetting. Na deze sereen gezongen boodschap kwam er de welluidendheid in opklimmende akkoorden eindigend in een herkenbare melodie van Psalm 107 Looft de Heer gestadig. Deze compositie was van de hand van André van Vliet met solistische bijdrage van Judith. Dirigent Peter Speek bracht middels deze liederen het eigen karakter van zijn CMD herkenbaar voor het voetlicht.
Jan Lenselink en André van Vliet behoefden nauwelijks introductie en popelden om hun Beatle Medley ten gehore te brengen. Daartoe zat Jan scherp achter de vleugel en had ook in Dronten te maken met een harde ondergrond. André had zijn volle aandacht nodig omdat hij de klapperende tremulant niet wilde gebruiken. Gemêleerde melodieën met enkele frivole uitstapjes zorgden voor hilariteit bij velen. Nog voor het einde klonk het applaus; Jan veerde met de hem bekende zwierige zwaai op van zijn vleugelkruk.
Toen een ieder was bekomen van deze muzikale wervelwinden vertelde presentatrice Liesbeth iets over het theater project The Ticking sound of time uit 2007 van Jimco Zijlstra. Deze wist ook nu het publiek over te halen om één van de liederen te oefenen en kondigde daarbij zowaar Liesbeth aan als degene die naast haar mooie presentatiestem ook een dito zangstem heeft, die de publiekszang kon ondersteunen. Dubbele verrassing voor alle aanwezigen, niet in het minst voor haar zelf!
Musical Surrounding , een prachtig zangstuk zowel voor het NCM als het publiek, maar zeker voor Judith Sportel die in staat was om de eindtoon bijzonder hoog in alle hoeken van het kerkgebouw te priemen met als resultaat een fantastische klank van soliste en NCM.
Bij Tijdwens stond het CMD weer op de eerste linie en zongen met het NCM overtuigend mee in het "Ik wens je de tijd om te doen en te denken, om aandacht en zorg aan de ander te schenken". Prachtige woorden die in muzikale klanken, zelfs van de kornet uit het orgel van André en het vleugelwerk van Jan, gekoesterd werden.
Finale , ook een muziekstuk van Jimco Zijlstra, kon niet anders dan hét slotstuk van dit concert zijn. Met een begin in klein octaaf door Liesbeth, dit keer als zangeres, en bijgestaan - letterlijk - door de vele aanwezigen kregen de heldere woorden "Neem steeds de tijd" al zingend steeds meer betekenis. De bassen, het fundament van elk mannenkoor en zeker van het NCM, zorgden in één van de tegenmelodieën voor de muzikale ondergrond. Het eindigde in een rijke verscheidenheid en klank van de vier stempartijen, ten volle uitkomend in de laatste zinnen "en om elke dag als geschenk te ervaren" en "benut de tijd om in vrede te leven."
Klaterend applaus kon niet uitblijven, evenals bij de bloemenhulde. Het publiek had een bijzondere en sfeervolle avond beleefd en ging met de aangename naklank van "neem steeds de tijd" huiswaarts.
Dronten, het laatste NCM-concert van 2015 in opmaat naar het feest van herdenken van Kerst en de boodschap voor vrede, zoals in menig lied op dit najaarsconcert had geklonken.
Gert Bink
[NAAR TOP]
MOGEN DE DODEN
IN DE HERINNERING VAN DE
LEVENDEN VOORTLEVEN
Verslag van een
memorabel concert van het Nederlands Concert Mannenkoor
en het Christelijk
Residentie Mannenkoor
*
Op de laatste zaterdag van september is er de herdenking van de gevangenen van het ´Oranjehotel´ in Scheveningen; gewone Nederlanders die zich verzetten tegen de Duitse bezetter in de jaren 1940-1945. Onder hen ook mannen uit Vlaardingen, bekend als de ´Geuzen´. Ze werden na hun vrijheidsberoving en verblijf in de Scheveningse gevangenis, als eersten van vele anderen, op 13 maart 1941 gefusilleerd op de nabijgelegen Waalsdorpervlakte. Bijna 25.000 mannen en vrouwen werden na hen naar andere oorden en concentratiekampen buiten Nederland getransporteerd. Velen werden omgebracht; 200 in het duingebied bij Scheveningen. Slachtoffers, gemangeld in de molen van het oorlogsgeweld.Gedenken
Het concert werd geopend met "Zend, Heer, Uw licht en waarheid neder". Deze woorden uit Psalm 43:3 - in de berijming van de eredienst van de Ned. Herv. Kerk 1938 -werden, in een muzikale bewerking van Jimco Zijlstra, gezongen door de beide mannenkoren. Na een korte orgelklank van het Wilhelmus werd daarna het meest bekende, vierde vers van deze psalm ten gehore gebracht: "Dan ga ik op tot Gods altaren, tot God, mijn God, de Bron van vreugd". De vijftien Geuzen en drie spoorwegstakers zongen dit vóórdat ze werden gefusilleerd. Sindsdien is deze psalm bekend als Geuzenpsalm.Godsvertrouwen
Het CRM onder leiding van dirigent Aldert Fuldner begon met het majestueus gezongen Ambrosianer Lobgesang van E. Gebhardt, gevolgd door het, in harmonische klanken bezongen Vrede zij U, naar Johannes 18:33-38, eveneens in een arrangement van Aldert Fuldner.Verzet
Liesbeth Reijerkerk beschreef vervolgens de essenties van enkele onderdelen van de musical Les Misérables van A. Boublil en C. Schönberg, een bijzonder muziekstuk van het NCM. Een vergelijking met de activiteiten van de Geuzen en veel andere verzetsgroepen uit de Tweede Wereldoorlog drong zich op. Ook in deze gewaardeerde toelichting toonde Liesbeth zich een bekwaam presentatrice. In Breng hem thuis bracht Judith Sportel in haar zang de tekst beklemmend tot uitdrukking. In het slotstuk Hoor je ´t zingen op de straat ketsten de strak gedirigeerde woorden "dus vecht voor het recht onafhankelijk te wezen en vrij" tegen de pilaren en kerkbanken. Het eindigde in een ovationeel applaus van de vele aanwezigen.BENEFIETCONCERT IN DRONTEN
23 november 2013
Een fantastisch dubbelkorig concert in Woerden
met wel honderdduizend noten
EEN NIEUWE LENTE, EEN NIEUW GELUID
Nieuwjaarsconcert 2013 in Utrecht NW.
FEESTELIJK UITVERKOCHT BENEFIETCONCERT TE AMERONGEN.
Op zaterdag 29 september 2012 was geheel ten bate van het in Amerongen geliefde Hospice de Wingerd een groots benefietconcert georganiseerd. Naast
NCM, verleende het Vocaal Ensemble Jeanboule onder leiding van Elien van der Meer ook haar medewerking.
Het werd een avond vol afwisseling en contrasten. Het massale NCM opende de avond met "Morte Christe" en zette direct de toon, gevolgd door een pas ingestudeerd werk van J.S. Bach, dat ondanks de korte instudeertijd, zeer overtuigend over kwam. Het NCM vervolgde met het echte mannenkoornummer "Les Martyrs" dat gezien het langdurige applaus door het publiek zeer werd gewaardeerd. Ook het intrigerende " Where No One Stands Alone" en "You Raise Me Up" viel duidelijk bij het publiek in de smaak.
Het NCM sloot de avond af met het a-capella nummer "Dobra Noc", waar het voltallige publiek ademloos naar luisterde.
Boven het mannenkoor werd het Batz-orgel met zichtbaar plezier door André van Vliet bespeeld, die zelfs bij "bescheiden passages" het orgel nog liet spreken. Samen met Jan Lenselink aan de vleugel werden hun instrumentale intermezzi weer een muzikaal feest.
Het gastensemble Jeanboule was duidelijk een goede keuze en zorgde met haar a-capella gezongen stukken voor een sterk contrast. Ook deze avond wisten zij weer de juiste toon te treffen, met nummers zoals "Chanson d'automne" en "Lynden Lea". Ook "Sleepytime Bach" was een voltreffer en verleidde het publiek tot een langdurig welgemeend applaus.
De organisator van het concert, overhandigde Teuny van Barneveld (coördinator zorg) van de Wingerd een cheque van € 2750,= de netto opbrengst van deze avond, die zij geëmotioneerd in ontvangst nam.
Het concert werd afgesloten met een gezamenlijk optreden van de twee koren. Hier was gekozen voor "Memory" en " Love changes everything" van A.L. Webber.
De organisatie kan terugzien op een geslaagde avond, die mede tot uitdrukking kwam door een staande ovatie van het publiek.
De NCM correspondent
[NAAR TOP]NCM Nieuwjaarsconcert 2012 in Dronten
De Meerpaal in Dronten is het theater waar op 28 januari het jaarlijkse Nieuwjaarsconcert werd gehouden. Samenwerking werd gevonden bij het Christelijk Mannenkoor Dronten, ook wel CMD genoemd.
De PR commissie onder leiding van bestuurslid Hans Kray had zichzelf een duidelijke opdracht gegeven. Het moet niet alleen mooi worden gezongen maar er moest ook voor de bezoekers meer te beleven zijn. Een goed verzorgt programmaboekje, een unieke Nieuwjaarswens en prachtige achtergrond beelden maakten hier onderdeel van uit.
Hans Kray leg het programmaboekje en Nieuwjaarswens op iedere stoel
Het was op 22 oktober 2005 dat het mannenkoor voor het laatst optrad in een theater. In 'De Lawei' in Drachten werd toen gezongen en met medewerking van Liesbeth List en het combo.
Ook in Dronten was het combo onderleiding van Jan Lenselink opnieuw van de partij. De fluitiste Elsemarieke den Hartogh speelde voor het eerst mee en de andere leden waren Marc Wester - percussie, Jeroen Nieuwint - bas gitarist en André van Vliet, dit keer niet op orgel maar op synthesizer.
De sopraan Judith Sportel verwende het publiek in een zo goed als uitverkocht theater met enkele fraai gezongen stukken, waaronder van het 'Adagio' van de componist Albinoni in een vertolking vanLara Fabian. Ook zong zij enkele werken samen met onze koorsolist Folkert Vreeken en met beide koren.
Het CMD onder leiding van dirigent Peter Speek opende met ruim 40 zangers het programma met het zingen van een drietal liederen waaronder een subtiel gezongen 'Veni, Sancte Spiritus'. Niek Vedelaar begeleidde op de vleugel het CMD Het klonk tijdens de repetitie al mooi maar het werd tijdens het concert prachtig uitgevoerd.
Judith Sportel oefende samen met het CMD.
Ook in Dronten was het NCM onder leiding van Jimco Zijlstra goed op dreef. Met name de nieuwe stukken als 'The Battle'', Heart Divine' en 'Where no one stands alone' werden vol overtuiging gezongen en niet alleen om de inhoudelijke mooie teksten.
Traditiegetrouw stond erna het inzingen voorafgaande aan het eerste concert in het nieuwe jaar een gezamenlijk stamppotbuffet klaar. Zangers en partners hebben hier van genoten, evenals de zangers van het CMD.
De organisatie heeft voortreffelijk werk geleverd. Het publiek en de zangers gingen met een meer dan voldaan gevoel huiswaarts.
Joop Kreeft
[NAAR TOP]BLOED, ZWEET EN TRANEN
Dit mooie lied van Ramses Shaffy werd op kundige wijze vertolkt door Jan Lenselink en
André van Vliet tijdens hun muzikale intermezzo op het NCM concert op 26 november 2012 in de Open Hofkerk in Aalsmeer. Het concert was volledig uitverkocht.
Bloed heb ik die avond niet gezien maar wel een traantje van ontroering bij het publiek en meer dan genoeg zweet bij de zangers, want het waren zomerse temperaturen in deze mooie kerk.
Nee, het was er zeker niet koud en dat had weer als voordeel dat het heerlijk zingt. Zeker als de kerk dan ook nog tot de nok aan toe gevuld is met een enthousiast publiek.
Het NCM had zich verzekerd van de medewerking van het plaatselijke 'Vrouwen Ensemble Davanti'.
Dit koor bestaande uit zo'n 25 dames die stuk voor stuk beschikken over een prachtig stemgeluid. Niet voor niets is dit ensemble overladen met prijzen behaald op verschillende belangrijke concoursen.
'Davanti' bracht een afwisselend programma waarbij het 'Duetto buffo di due Gatti', ofwel het kattenlied van Rossini op humoristische wijze werd vertolkt. Het oogstte dan ook een bijzonder lang en overtuigend applaus.
Ook het NCM was goed op dreef, evenals de koorsolist Folkert Vreeken die gelukkig op tijd hersteld was van een flinke verkoudheid.
Opvallend was de vertolking van 'The Creation' van Willy Richter waarbij de zaal in het donker was gehuld en dank zij Arie Buys precies op tijd, als het koor 'there will be light' zong, het koor in de volle schijnwerpers zette.
Muisstil was de zaal toen het koor het concert openende met 'Kum ba yah'.
Je kon de welbekende speld horen vallen.
Dit was ook het geval met het mooie 'Kolj Slawen'. Niet dat het bij de andere liederen rumoerig was, maar je voelde de spanning in de zaal. Heerlijke momenten voor dirigent Jimco Zijlstra en het koor.
De avond werd op vakkundige wijze gepresenteerd door Liesbeth Reijerkerk en na haar laatste aankondiging vertolkte het NCM en 'Davanti' gezamenlijk het lied 'Clim every mountain'. Het kon niet anders dat dit lied ook als toegift werd herhaald. Jimco nodigde daarbij ook het publiek uit om mee te zingen en dat liep uit op een geweldige ontlading van een heerlijke concertavond.
Joop Kreeft
[NAAR TOP]VOORJAARSCONCERT IN VOORTHUIZEN
Het Nederlands Concert Mannenkoor heeft op 14 mei 2011 haar Voorjaarsconcert gegeven in de Gereformeerde kerk in Voorthuizen. Het Interkerkelijk Vrouwenkoor 'Euterpe' uit Voorthuizen was als gast uitgenodigd en de dames hebben ook meegeholpen het concert te organiseren.
Interkerkelijk Vrouwenkoor 'Euterpe'
De kerk heeft een geweldige akoestiek en dat bracht direct al bij het inzingen een spannende sfeer.
'Dat wordt goed zingen', hoorde je om je heen. Dat willen de mannen van het NCM als geen ander!
Het NCM stond als gewoonlijk onder leiding van Jimco Zijlstra. De dirigent van 'Euterpe', Gerwin van der Plas begeleidde op vakkundige wijze het NCM.
Het orgel werd bespeeld door Marco den Toom die ook van zich liet horen bij een aantal prachtig gespeelde intermezzo's.
Liesbeth Reijerkerk was de presentatrice en op haar vakkundige wijze sprak zij de verbindende teksten en gaf zij een toelichting op de liederen die door beide koren werden gezongen.
Het NCM , zong onder meer twee pas ingestudeerde werken waaronder 'Locus Iste' van Antoon Bruckner in een bewerking van Gotze Kaspersma.
Anton Bruckner (1824 - 1896)
Het andere werk dat een NCM première beleefde was het bekende 'No one stands alone' van Mosie Lister
Mosie Lister (1921- )
Het is een bijzondere avond geworden en er werd op 'NCM niveau' gezongen. Zo wordt de zangkwaliteit van het koor ook wel genoemd! Ook 'Euterpe' verdiende een aantal open doekjes waardoor het een zangavond is geworden waar de bezoekers en medewerkenden met plezier op kunnen terugkijken.
Joop Kreeft
[NAAR TOP]NCM benefietconcert t.b.v. Hospice De Wingerd in Amerongen
Op zaterdag 10 april 2010 heeft het NCM een benefietconcert gegeven waarvan de opbrengst bestemd was voor de Stichting Vrienden van Hospice De Wingerd.
Initiatiefnemer en enthousiast koorlid Hans Kray heeft erg veel tijd en moeite in dit project gestoken want aan het eind van de avond kon hij een cheque
van maar liefst € 5.000,00 overhandigen aan Teuny van Barneveld van De Wingerd.
Het publiek kon in een overvolle en uitverkochte Andrieskerk, dat een geweldige akoestiek heeft van een prachtig optreden genieten. De begeleiders Jan Lenselink op de vleugel, André van Vliet op het orgel en Jacques Marcus waren als vanouds goed op dreef.
De in Amerongen geboren mezzosopraan Eva Kroon zong om met een cliché te spreken werkelijk de sterren van de hemel. Samen met koorsolist Folkert Vreeken zong zij ook werken met het koor mee. Het was een lust voor het oog en oor.
Het koor zong voor het eerst een pas ingestudeerd nieuw stuk:
'Gloria' van W.A. Mozart (12e mis) in een arrangement van Percy Fletcher en tekst van J.S. Stallybrass.
Joop Kreeft
[NAAR TOP]
'Nooitgedacht' werd 'Ooitgedacht'; een resultaat NCM - Nieuwjaarsconcert 2010
Voor de nieuwe woon-zorgboerderij van de A.S.V.Z , gehuisvest bij de historische boerderij 'Nooitgedacht' aan de 's -Gravenweg 8 in Nieuwerkerk a.d. IJssel, hadden de organisatoren van het nieuwjaarsconcert: NCM en de plaatselijke afdeling van de P.C.O.B. nog een cadeau in gedachten als deze locatie was gebouwd.
Resultaat van de op 23 januari 2010 gegeven bijzondere nieuwjaarsconcerten met de NCM-klanken toen ook het voor de nieuwe gemeente Zuidplas gemaakte lied 'Parel achter de dijken' werd aangeboden (zie ook hieronder in de verslagen van concerten).
Op 18 mei 2011 werd de woon-zorgboerderij voor mensen met een beperking officieel geopend en kon het gezamenlijk cadeau, een AED defibrillator, worden aangeboden. En met de NCM-cd 'Perspectief' kunnen alle bewoners in die historische buitenomgeving van moderne snit blijvend de NCM klanken beluisteren.
Gert Bink
PAREL achter de dijken
Verrassende nieuwjaarsconcerten in Zuidplas op zaterdag 23 januari 2010. Het NCM bracht voor de gemeente en haar inwoners een lied ten gehore dat speciaal door Jimco Zijlstra was gecomponeerd. Maar voordien was het al een bijzonder muzikaal gebeuren in het Ontmoetingscentrum in Nieuwerkerk aan den IJssel, de gemeente die per 1 januari 2010 met Moordrecht en Zevenhuizen-Moerkapelle de nieuwe gemeente vormt.
Op uitnodiging van de plaatselijke afdeling van de PCOB, de grootste vereniging in de Zuidplas met bijna 1000 leden, werden twee concerten gegeven. 's Middags, in aanwezigheid van de waarnemend burgemeester en een wethouder, voor oudere PCOB-ers en leden van De Zonnebloem. Zij genoten op de matinee met volle teugen van de zang van de mannen die uit alle windstreken van Nederland naar Zuidplas waren afgereisd.
Met 'Heart Devine' werd de matinee geopend en ook het'Kolj Slawjen' zorgde voor een uitermate fraaie klank van de bijna 90 zangers. Judith Sportel vertolkte op serene wijze het Spaanse lied 'Nella Fantasia', wat een zeer gewaardeerde bijdrage betekende voor het middagconcert, evenals de bijdrage van Folkert Vreeken, tenor solist van het NCM met het door Jimco Zijlstra gemaakte lied 'Gods Liefde'. De matinee was eigenlijk te snel afgelopen, maar de organisatie had de nodige zorg aan de dag gelegd om de koorleden een overheerlijke boerenkool & zuurkoolstamppot voor te zetten.
Voor het avondconcert zat de zaal vol en het werd een buitengewoon nieuwjaarsconcert. Bij het eerste lied 'Heart Divine' werd aandachtig beluisterd, gevolgd door het á capella gezongen 'Benedictus' van Anton Brückner in bewerking van Jimco Zijlstra. In het 'I believe' van de hand van Jimco Zijlstra werd de mannenkoorzang pas van volume voorzien, waarna Judith Sportel het 'The Wind beneath my wings' bijna fluisterend ten gehore bracht. Je kon een speld horen vallen!
Het instrumentaal intermezzo verviel enigszins, omdat het orgel op enkele tonen niet geheel accordeerde. André van Vliet toonde zich echter een meester in de goede en passende onderbouwing van de melodieën, die weer door Jan Lenselink op uitmuntende wijze sprankelend muzikaal werden gemaakt, zowel voor koor als de beide solisten.
Daarna kon het publiek even bijkomen en de essentie van de negro-spirituals beluisteren. Met 'Jesu, joy of man's desiring' en 'Nobody knows' kwam de tenorstem van Folkert Vreeken optimaal weer tot zijn recht.
Na de pauze was het verrassing troef. Jimco had een speciale tekst, over vijf kernen van de nieuwe gemeente Zuidplas, van muziek voorzien en het NCM bracht aan de nieuwe gemeente dit felicitatielied. Het refrein van dit lied 'Parel achter de dijken' werd dan ook uit volle borst door alle aanwezigen meegezongen en verkreeg een meerstemmige zetting. En - zoals Jimco dit aangaf - móet dit wel de 'hit van de lage landen in deze regio' worden.
De ingelijste partituur, gemaakt op papier uit 1840, het tijdstip van de droogmaking van de Zuidplaspolder, werd als geschenk aan wethouder Hazelebach aangeboden.
Het nieuwjaarsconcert was nog niet ten einde, want Les Misérables is bijna altijd één van de vaste onderdelen van een NCM nieuwjaarsconcert en ook nu weer was het volumineus.
Met 'The Past, Present and Future' was Judith Sportel opnieuw in een glansrol. Met 'Musical Surrounding" een heel fraaie compositie van Jimco Zijlstra en 'Finale' werden het 1e Zuidplas nieuwjaarsconcert afgesloten. Ná de bloemenhulde was na het nogmaals door alle aanwezigen gezongen 'Finale' deze concerten ten einde.
In muzikaal opzicht waren deze concerten weer de gevarieerde hoogtepunten voor het NCM en, zoals menigeen bij het verlaten van de kerkzaal zei "wat mij betreft elk jaar zo'n nieuwjaarsconcert!' Het NCM is daar voor in en de koorleden komen vanuit het hele land daar voor graag weer naar de Zuidplas. Ook dan kan de muziek weer worden gebracht in de Parel, zodat het vér boven de dijken uitklinkt.
Gert Bink
[NAAR TOP]Concert in Brummen
Op zaterdag 21 november 2009 zijn de zangers van het NCM uit alle delen van ons land richting Brummen vertrokken om samen met het vrouwenkoor Phoenix en de sopraan Jacqueline Bosch te gaan concerteren.
Het concert vond plaats in de mooie Oude- of Pancratiuskerk.
Deze kerk uit de 15e eeuw bezit een geweldige akoestiek waarin je heerlijk kunt zingen.
De organisatie, onder leiding van Arie Buijs heeft een zeer ontspannen sfeer weten te creëren waardoor het een erg geslaagd concert is geworden.
Alle ingrediënten waren aanwezig.
Een volle kerk met opgetogen publiek, Vrouwenkoor Phoenix met een paar goede koor solisten en natuurlijk de sopraan Jacqueline Bosch, die bewees dat ze niet voor niets finalist was van 'Uno voice particolare".
Wat een stem en uitstraling heeft die vrouw!
Vrouwenkoor Phoenix, onder leiding van Jan Jaap Nuiver heeft een afwisselend programma opgevoerd en met volle overgave gezongen. Phoenix werd op de vleugel begeleid door Michel Hinnen.
Ook het NCM onder leiding van Jimco Zijlstra met vaste koorsolist Folkert Vreeken, lieten zich van hun beste kant horen. Er werd goed en geconcentreerd gezongen.
Dat kan ook niet anders in zo'n ambiance!
Ook de begeleiders Jan Lenselink en André van Vliet lieten blijken dat ze tot de top van hun vak behoren. Ook hen viel terecht een staande ovatie ten deel.
Het programma werd op haar vertrouwde wijze gepresenteerd door Liesbeth Reijerkerk.
Was het alleen maar goed en uitstekend daar in Brummen.
Nee, er was ook een min punt te melden:
De avond ging véél te snel voorbij.
Daarom moet de organisatie zich maar alvast gaan warm lopen voor een herhaling in 2011……
Joop kreeft
[NAAR TOP]NCM Nieuwjaarsconcert in Harlingen Voor het traditionele Nieuwjaarsconcert van het NCM was het koor uitgenodigd om op 17 januari 2009 naar Harlingen te komen. De uitnodiging kwam van het Comité Visserijdagen Harlingen ter gelegenheid van haar 50 jarig bestaan. Het koor was op volle sterkte aanwezig als ook het combo onder leiding van Jan Lenselink. Daarin speelde naast Jan Lenselink, Jacques Marcus op fluit, Marc Westers slaginstrumenten en Erik Oltmans bas en contrabas. Judith Sportel was de soliste en het geheel stond onder leiding van Jimco Zijlstra. De presentatie werd verzorgd door de altijd goede presentatrice Liesbeth Reijerkerk. Voor dat het concert begon werden de koorleden en hun partners uitgenodigd voor een heerlijke Hollandse stamppottenbuffet. De boerenkool, zuurkool en bruine bonen werden compleet met worst en ballen gehakt, smakelijk verorberd. Het concert vond plaats in de volle Grote Kerk en vanaf het begin werd er gretig en geconcentreerd gezongen. Een hoogte punt was ongetwijfeld het Friese lied ’It Âldershûs’, dat door het publiek vol van hartstocht en overgave werd meegezongen. Dat de Friezen koel, nuchter en afstandelijk zijn werd met dit ‘optreden’ voor altijd naar het rijk der fabelen verwezen. Wat een heerlijke ambiance om zo gezamenlijk muziek te maken! Judith Sportel en het combo waren op dreef met een prachtige vertolking uit de musical ‘Evita’. Ook de ‘Jules de Korte’ medley vertolkt door Judith Sportel en Jan Lenselink sloeg bijzonder aan, even als andere stukken uit musicals die door het NCM werden gezongen. Alle bezoekers en koorleden kregen na afloop van het concert een fraaie handdoek uitgereikt. Deze werd aangeboden door het comité Visserijdagen Harlingen. Harlingen weet nu wie het NCM is en de NCM-ers hebben nu een zwak plekje voor Friesland en Harlingen in het bijzonder gekregen. Joop Kreeft
[NAAR TOP]NCM IN BREUKELEN
Op zaterdag 29 november 2008 heeft het NCM een middagconcert gegeven voor Senioren uit de regio Breukelen. Dankzij een sponsor, die overigens niet bekend wenst te worden gemaakt, was het concert gratis toegankelijk. De Pauluskerk zat dan ook bom vol. Een bijzonder initiatief dat navolging verdiend. Ouderen komen in deze tijd 's avonds niet graag naar buiten en komen dus ook niet vaak naar een dergelijk concert.
De bezoekers werden met vele regiotaxi's en andere busjes gebracht. Dat het concert hogelijk werd gewaardeerd bleek niet alleen aan de hoge opkomst maar was ook te merken aan het langdurige applaus tijdens en na afloop van het optreden.
Het koor was ook in goede doen. Gemotiveerd door een overvolle kerk zongen de ruim 90 zangers het voornamelijk religieus getinte programma. Prachtige liederen als 'Veni, Sancte Spriritus', 'Laudate Dominum', 'Jesu, joy of man's desiring' en 'Tebe Poyem' werden vol overgave en geconcentreerd gezongen. Ook de werken 'Les Martyrs' en 'The Creation' en 'Gods liefde' klonken indrukwekkend. Na 'God be with you' bleef de spanning in de kerk wat langer voelbaar, zo mooi klonk het. Haast als vanzelfsprekend werd met 'Jacob's ladder' besloten. Vanzelfsprekend kreeg koorsolist Folkert Vreeken open doekjes voor zijn bijdragen in 'Gods liefde' en 'Jesu, joy of man's desiring'.
Na het inzingen vroeg de vaste organist en begeleider André van Vliet even het woord. Hij memoreerde dat het vandaag op exact, 1 uur en 10 minuten na,
het moment was 21 jaar geleden dat hij onze dirigent Jimco Zijlstra, voor het eerst voor een concert begeleiding ontmoette. In een gevatte speech sprak hij zijn waardering uit voor hun unieke samenwerking. Hij gaf Jimco een chocolade letter 'J' van Jimco en voor zichzelf de letter 'A' van André. Ook Jan Lenselink werd niet vergeten. Voor Jan was de letter 'N'. En dat maakt samen het woord 'Jan'. Dit trio heeft nationaal en internationaal in de loop der jaren honderden concerten begeleidt. Dat het niet alleen een muzikale samenwerking is bleek uit de woorden van André. Er bestaat een Cd van hen en die heet niet voor niets 'Gevleugelde vrienden''!
Het eerst komend concert dat door het NCM wordt gegeven is op zaterdag 17 januari 2009 in Harlingen.
Joop Kreeft
[NAAR TOP]Heerhugowaard in de ban van het NCM
Ook het Noord-Hollandse Heerhugowaard is onder de indruk gekomen van het optreden van het NCM.
In een goed gevulde Heilige Hart van Jezus kerk werd samen met de Cantorij van deze kerk op 18 november 2008 een mooi avondvullend concert gegeven.
De kerk heeft een bijzonder goede akoestiek en dat inspireerde zowel het NCM als ook de solisten, tevens begeleiders, Jan Lenselink op de vleugel en André van Vliet op het orgel. De Cantorij bestaande uit ongeveer 20 leden onder leiding van dirigente Anneke Breukel hield zich goed staande naast het zanggeweld door de ruim 90 zangers van het NCM. Het Cantorij repertoire wat werd gezongen was mooi en afwisselend. Met name het zo genoemde blokje 'gebeden' was zeer de moeite waard. De begeleidster van de Cantorij, Wil Wolkers begeleide het koor op de vleugel op een subtiele wijze.
Het NCM bracht veel van haar bekende werken. Stukken als 'Veni, Sancte Spiritus en 'The Creation' bezorgde de concertgangers heerlijke momenten. Ook de koorsolist Folkert Vreeken kreeg een behoorlijk stevig en langdurig applaus voor zijn bijdragen.
Enkele NCM-ers overnachten in het leuke en verrassend design hotel Jules in Heerhugowaard. Een heel bijzondere ervaring en van een hoog service niveau.
Samengevat was het een geslaagd concert in een leuke omgeving.
Joop Kreeft
[NAAR TOP]KIPPENVEL MOMENTEN IN OOSTERBEEK
Zo verwoorde de charmante presentatrice Liesbeth Rijerkerk het gevoel bij de meeste concertgangers tijdens het concert dat het NCM samen met het Chr. Gemengd koor 'Fiducia' uit Ede op zaterdag 31 mei 2008 gaf in de Goede Herderkerk in Oosterbeek.
Zo'n kippenvel moment was het zeker toen koorsolist Folkert Vreeken een prachtige solo zong in het door dirigent Jimco Zijlstra bewerkt lied 'Anthem' uit de musical 'Çhess' van Anderson, Rice & Ulvaeus.
Maar voordat dat dit moment er was kon het talrijke publiek nog genieten van een paar ijzersterke liederen uit het standaard repertoire van het NCM. Zo klonk 'Veni Sancte Spiritus' weer mooi en ingetogen evenals het 'Tebe Poyem' en natuurlijk 'Kum ba yah'. Deze liederen lijken wel speciaal voor het NCM geschreven.
Het Chr. Gemend Koor 'Fiducia' uit Ede bracht een paar fraai gezongen liederen uit haar repertoire. Het lied 'U tilt mij op' van B. Gramham en R. Lovland in een bewerking van André van Vliet werd fraai vertolkt. Het applaus sprak boekdelen evenals de uiting voor de waardering na de finale Oratorium 'Schepping' van J. Bredewout.
De muzikale intermezzo's werden vertolkt doorJan Lenselink op vleugel en André van Vliet op orgel. Beide muzikanten zijn erg goed op elkaar ingespeeld en dat hoor je in de subtiele wijze waarop deze vakmensen tijdens hun improvisaties elkaars solo's overnemen en aanvullen.
Jan Lenselink speelde onder meer 'The past, present and future' uit 'Ticking Sound' van Jimco Zijlstra. Dat prachtige stuk staat ook op de Cd 'Puur piano' van deze begaafde pianist.
De avond werd op bijna traditionele wijze besloten door de door beide koren gezongen klassieker 'Jacob's Ladder' en het kon niet uitblijven dat het publiek tijdens een toegift dit lied vol overgave meezong.
Voor aanvang van het concert werd de nieuwe koorfoto van het NCM gemaakt. Als locatie diende het historische gebouw 'Hartenberg' van het 'Airborn museum' in Oosterbeek. Binnenkort zal deze foto worden gebruikt voor alle pormotie activiteiten van het NCM.
Joop Kreeft
[NAAR TOP]NCM: méér dan een mannenkoor
Op zaterdag 5 april 2008 heeft het NCM op uitnodiging van de Stichting Cursusproject Amerongen een zeer geslaagd concert gegeven in de plaatselijke pittoreske Andrieskerk.
De kerk was volledig uitverkocht en door het plaatselijke organisatieteam onder leiding van NCM lid Hans Kray, die ook voorzitter van deze stichting is, fraai aangekleed. De organisatie had een plaatselijke soliste uitgenodigd: de mezzosopraan Eva Kroon. Dat was een schot in de roos! Zij gaf blijk van haar grote talent en zong enkele prachtige solowerken maar ook zong ze samen met de koorsolist, de tenor Folkert Vreeken de sterren van de hemel. Ook zong zij uiteraard enkele nummers samen met het koor.
Het concert werd als gewoonlijk weer begeleid doorJan Lenselink aan de vleugel,Jacques Marcus dwarsfluit enAndré van Vliet aan het orgel. Liesbeth Reijerkerk sprak het concert op innemende wijze aan elkaar. Jimco Zijlstra had als dirigent de muzikale leiding.
Dat het NCM meer is dan een koor bleek wederom uit de opkomst en deelname van de koorleden en hun partners aan de activiteiten die de organisatie had voorbereid. Tijdens het inzingen van het koor kregen de partners onder begeleiding van een gids een rondwandeling door het fraaie dorpje. Ook werd het Tabaksmuseum bezocht. Gezamenlijk werd voor aanvang van het concert een uitstekend Nasi buffet opgediend. Ook na het concert werd de georganiseerde nazit door veel zangers en hun partners bezocht. De hele dag was de sfeer ontspannen en gemoedelijk. De onderlinge contacten van de leden en hun partners werden weer eens stevig aangehaald.
In drukwekkend en tekenend voor de sfeer binnen het NCM was dat de zoon en dochter van de onlangs overleden koorlid Piet Molenaar en zijn vrouw, de reis naar Amerongen hadden ondernomen om na het inzingen het koor persoonlijk te bedanken voor het medeleven en de verdere aandacht tijdens de ziekte en het overlijden van hun ouders.
De Amerongse organisatie verdient een dikke pluim evenals alle andere medewerkers aan deze zeer geslaagde dag en het voortreffelijk concert.
Joop Kreeft
[NAAR TOP]Nieuwjaarsconcert 2008
Het begint op een goede traditie te lijken dat het NCM een Nieuwjaarsconcert in Nieuw Vennep geeft.
Evenals in 2006 is groepje zangers uit deze regio bestaande uit Piet v.d. Eijk, Henk Lourens, Henk v.d. Meulen, Jan Prins en Fred Seinstra er in geslaagd een uitstekend concert te organiseren.
Ook hun partners hebben hieraan een steentje bijgedragen.
De Gereformeerde kerk was tot op de laatste plaats bezet maar voordat het concert begon werden de zangers met hun meegereisde partners 's middags hartelijk ontvangen en na de generale repetitie voorzien van een voortreffelijk Hollands Stamppotten buffet.
Niet alleen de zangers werden hartelijk onthaald maar ook de bezoekers. Zij konden voor aanvang van het concert genieten van fraai harpspel door 4 jonge dames van de plaatselijke muziekschool.
Een fraaie prelude. Het koor met maar liefst 98 zangers aanwezig en het begeleidende combo stonden vervolgens geconcentreerd klaar voor het geven van het concert.
Voor de pauze werden voornamelijk wat je noemt religieuze werken uitgevoerd. Hoogte punten waren "The Creation" van Willy Richter, "Tebe Poyem" van Peter Tsjaikovski en de volledige "Messe Breve" van Charles Gounod.
Na de pauze nam dirigent Jimco Zijlstra het woord even over van presentatrice Liesbeth Reijerkerk. Als laatste nummer stond de "Finale" uit de "Ticking Sound of Time" op het programma en Jimco nodigde het publiek uit om eerst even gezamenlijk te oefenen want de bedoeling was dat koor, combo én publiek dat nummer als slotstuk samen zouden zingen.
Dit intermezzo was een schot in de roos.
Het publiek werkte leuk mee en het tweede gedeelte van het concert verliep dan ook erg ontspannen. Natuurlijk leverde ook de geprogrammeerde werken als de Andrew Lloyd Webber medley en de geweldige instrumentale werken van het combo onder leiding van Jan Lenselink hieraan mee, maar toch kon het publiek niet wachten haar eigen bijdrage te mogen leveren.
Als de uitdrukking "het dak ging er af" nog niet zou zijn uitgevonden, dan werd het die avond voor het eerst vastgesteld.
Zo'n goede organisatie en dito concert verplicht het organiserende groepje leden zichzelf om hier inderdaad een traditie van te maken want zowel het publiek als het koor én begeleidende musici hebben een geweldige avond beleefd.
Joop Kreeft
[NAAR TOP]NCM concerteerde met Gemengd zangkoor Animato uit Noord Limburg
Op zaterdag 10 november 2007 gaf het NCM in het Noord Limburgse Heel in
Cultureel Centrum Don Bosco samen met Gemengd zangkoor Animato een zeer geslaagd concert.
De grote zaal van dit fraaie Culturele Centrum was tot op de laatste plaats bezet.
Het publiek heeft kunnen genieten van 2 koren die in topvorm waren en beide zangstijlen pasten wonderbaarlijk goed bij elkaar.
Animato onder leiding van Sylvia Berghs begon het concert met een vijftal liederen waarvan het snelle nummer "Rithm of life" uitstekend werd vertolkt.
Het publiek genoot van dit optreden wat met een overdonderd applaus werd bekrachtigd.
Hierna vertolkte het NCM ook 5 liederen waaronder " Tebe Poyem" van Peter Tsjaikovski, en twee Nederlandstalige liederen van de hand van Jimco Zijlstra : "Perspektief" en "Priori-teit ".
Het laatste lied uit dit blok, "Landerkennung" van Edvard Grieg, werd de solo niet gezongen door de vaste koorsolist Folkert Vreeken. Deze was wegens ziekte verhinderd maar door de andere koorsolist van het NCM, Gerard Leurs.
Het was voor Gerard Leurs zijn laatste optreden als koorsolist bij het NCM. Hij heeft vanwege andere muzikale verplichtingen moeten besluiten het NCM vaarwel te zeggen.
Na de pauze was er eerst een verrassend optreden van Animato dat met een aantal uitstekend uitgevoerde Afrikaanse songs de volle zaal volledig op haar hand kreeg.
Gerard Leurs zong daarna op veler verzoek "If I were a rich man" uit "Fiddler on the roof".
Een staande ovatie was zijn deel.
Het zelfde gold voor het NCM nadat in de Nederlandse bewerking stukken uit "Les Misérable"werd gezongen.
De avond werd afgesloten door het gezamenlijk zingen van beide koren van het lied "Santo" in een bewerking van Jimco Zijlstra.
Doordat de vaste pianist van het NCM, Jan Lenselink was verhinderd zat de bekende pianist
Gezinus Veldman achter de vleugel. Deze ervaren musicus begeleidde het NCM op een manier dat zijn uitstekende muzikale kwaliteiten wederom werden bevestigd.
Een toegift kon niet uitblijven en "Santo" werd met veel dynamiek opnieuw door beide koren gezamenlijk gezongen.
Joop Kreeft
[NAAR TOP]Concert NCM en het Chr. Oratoriumverening Amstelveen in de Paaskerk in Amstelveen.
In een volle en erg warme kerkzaal, het was er meer dan 25 graden, hebben beide koren een geweldig mooi concert gegeven. De Paaskerk heeft naast een prachtige architectuur ook een goede akoestiek. Je kunt er fijn zingen en dat hebben de koren dan ook gedaan.
Er was een gewaagd programma samengesteld. Het Oratoriumkoor zingt een ander repertoire dan ons Mannenkoor. Toch was het geheel harmonieus en het talrijke publiek heeft er volop van genoten. Niet in de laatste plaats door Jan Lenselink die op de vleugel weer soepel en in z’n eigen stijl beide koren begeleidde. Ook van zijn solo bijdrage met een fantasie op een Beatle medley vlogen de vonken weer af. André van Vliet begeleide op het orgel en op zijn herkenbare wijze sfeervol. Een genot om naar te luisteren.
Zoals te doen gebruikelijk stond het C.O.V. onder leiding van dirigent Corné Mooibroek en het N.C.M. onder de geïnspireerde directie Van Jimco Zijlstra.
Jk 2 juni 2007
Nieuwjaarconcert Nijkerk 2007 met Petra Berger en Jorge Castro als solisten.
Wederom was het NCM gevraagd op te treden bij het Nieuwjaarsconcert van de Stichting Muziek Promotie Nijkerk. Een goede traditie dat eens in de twee jaar plaats vindt en die zowel door het publiek, de organisatie en het publiek erg wordt gewaardeerd.
Dit jaar waren Petra Berger en Jorge Castro de solisten en de organisatie heeft daar mee in de roos geschoten. Deze solisten met prachtige stemmen pasten uitstekend bij de klank van het koor.
Het talrijke publiek, een uitverkochte kerkzaal met ruim 800 toeschouwers heeft kunnen genieten maar een zeer gevarieerd programma. Petra Berger zong op schitterende wijze ondermeer "My one true love" (J.S. Bach), Once upon a time in the West (E. Morricone) en "Somewhere (L. Bernstein).
Jorge Castro bracht het publiek in vervoering met "Dein ist mein ganzes Herz", "La Donna é mobile" en "Nessun Dorma".
Samen zongen zij ook nog 2 duetten.
Het NCM bracht ook enkele liederen die voor het eerst stonden geprogrammeerd.
Zoals het bekende "New York, New York", en "Prioriteit" uit het "Ticking Sound of Time" project.
Het koor was uitstekend op dreef met de highlights uit "Les Miserables", uiteraard weer helder in het Nederlands gezongen.
De avond werd door koor en solisten afgesloten met het bekende Libiamo uit La Traviata.
De bekende uitdrukking "het dak ging er af" was aan het applaus te horen spreekwoordelijk van toepassing.
Joop Kreeft
[NAAR TOP]NCM gaf op 4 november 2006 samen met het Jeugdkoor Animato
een concert in de Kandelaarkerk in Hardenberg.
In een goed gevulde Kandelaarkerk in Hardenberg liet het NCM wederom zien dat het van alle markten thuis is. Met een voornamelijk religieus repertoire in het eerste gedeelte van het concert konden de bezoekers genieten van mooie Mannenkoor zang met werken als Kum ba Yah, Morte Christe, The Creation, Jesu joy of man's desiring. Met name Laudate Dominum in een arrangement van G. Stetner kon op veel bijval rekenen. Het tweede gedeelte stonden stukken alsMusical Surrounding, Harmony en Santo op het programma.
Het concert werd afgewisseld door optredens van het Jeugdkoor Animato uit Hardenberg. Dit koor bestaande uit meisjes van 6 tot 21 jaar én één jongen zongen uit volle borst en uit volle overtuiging hun liedjes alsDapper en Sterk, De Heer is mijn Herder, Hoe zal het in de hemel zijn.
De koorsolisten van zowel het NCM, Gerard Leurs en Folkert Vreeken als van Animato zorgden voor de nodige afwisseling en samen zongen beide koren natuurlijk het overbekende Jacob's ladder.
Na afloop van dit geslaagde concert werden de dirigenten Jimco Zijlstra en Marja Nijmeijer- te Rietstap, de begeleiders Jan Lenselink aan de vleugel en André van Vliet op het mooie orgel samen met de geluidstechnici van Animato, Herman en Gerben Rengelink in de bloemetjes gezet.
Ook Elvira Nijmeier werd bedankt voor haar Key board begeleiding.
De organisatie, die in handen was van het Jeugdkoor Animato, kan terug zien op een zeer geslaagd concert. Een groot aantal zangers en hun partners van het NCM bleven in een hotel in Hardenberg (Rheeze) overnachten en daar hebben zij in een uitstekende stemming nog tot in de kleine uurtjes nagepraat over deze muzikale happening.
Jk
[NAAR TOP]Fenomenaal muziekfestijn van Nederlands Concert Mannenkoor
Zaterdagmiddag werd in 'de Lichtkring' in Nieuwerkerk aan den IJssel het matineeconcert gegeven door het Nederlands Concert Mannenkoor ter afsluiting van de 'week van IJsselhage'. Het NCM gaf voor de jubilarissen van 'IJsselhage' een muzikaal cadeau ter gelegenheid van het 10-jarig bestaan.
Ook van andere vestigingen oa. ASVZ-Capelle aan den IJssel, Zevenkamp en Nesselande waren mensen aanwezig om deze muzikale happening mee te maken.
Het NCM, onder leiding van Jimco Zijlstra en aan het orgel André van Vliet zetten met Marjolein Keuning de sublieme toon voor de aanwezigen.
Het landelijke mannenkoor bracht enkele liederen ten gehore, met een bijdrage van de NCM- solisten Folkert Vreeken en Gerard Leurs. Het Chr.Jeugdkoor 'Step Forward' had voorts ook een fraaie bijdrage, waarvan het publiek genoot.
Verrassingen bleven niet uit bij het lied 'Anthem', waarbij Jimco Zijlstra, André van Vliet en Jan Lenselink elkaar afwisselden met het dirigeren van het mannenkoor. De grootste verrassing was wellicht dat een in een 17 e eeuwse kleding gestoken 'broer van Mozart' het feestlied voor de jubilarissen dirigeerde, kort nadat Alie Slobbe - van de vestiging ASZV - een eigen gemaakt gedicht voor de mensen van 'IJsselhage' had voorgedragen.
Magnifiek was het slotlied Operator waarin ook het fluitensemble Flens een gewaardeerde bijdrage had.
Alle jubilarissen en de andere aanwezigen kregen de gedichten- en tekeningenbundel 'IJssel-festijn', het jubileumcadeau van het NCM dat met leerlingen van de Elimschool en het Comenius Collega was gemaakt, mee naar huis.
's Avonds vond het benefietconcert plaats waarin een breder repertoire naar voren kwam.
Na de muzikale omlijsting van het fluitensemble Flens o.l.v Egbert Jan Louwerse opende het NCM, dat met meer dan 100 zangers aanwezig was, dit concert,
Ook toen waren het de muzikale klanken die furore maakten en de kerkzaal van de Lichtkring geheel vulden. Zowel de zangers van het Ned.Concert Mannenkoor en de vaste begeleiders André van Vliet en Jan Lenselink waren in vorm. Jan Lenselink voorzag met de vleugel de songs van Marjolein Keuning van sprankelende begeleiding.
Het publiek toonde meer dan eens hun applaus voor de liederen die zowel door het NCM als door het Chr.Jeugdkoor Step Forward, o.l.v. Frank den Bakker, ten gehore werden gebracht.
De beide doelen van dit benefietconcert kwamen aan het eind van de avond in beeld. 'IJsselhage' kreeg voor de paardenwagen de cheque van meer dan € 1.500,00 uit handen van de voorzitter van het NCM, Henk van der Meulen. Ook Mercy Ships nam de cheque van ruim € 1.500,00 in ontvangst voor het nieuwe hospitaalschip Africa Mercy.
Het slotlied Operator zorgde voor kippenvel bij het publiek vanwege het muzikale temperament dat de 150 zangers en musici lieten horen en uitnodigend was om in de herhaling door het publiek te worden meegezongen.
Een warm een slotapplaus werd gebracht aan Jimco Zijlstra die de algehele leiding van de twee concerten had, het NCM, de musici en de solisten Marjolein Keuning, Folkert Vreeken en Gerard Leurs alsmede voor Liesbeth Reijerkerk die de presentatie van deze NCM-concerten wederom vakkundig en op bijzonder plezierige wijze verzorgde.
Het Nederlands Concert Mannenkoor en de vele andere medewerkenden hebben gezorgd voor twee bijzondere concerten in Nieuwerkerk aan den IJssel en brachten daarmee de muzikaliteit met hun zang op het hoogste niveau en voor Nieuwerkerkse begrippen wel twee keer boven NAP!
[NAAR TOP]